info

Je hebt het minimaal aantal bereikt

Winkelwagen (0)

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

NK Tourwagen Modified 2018

NK Tourwagen Modified 2018 Hallo racers!

Zo aan het einde van het zomerseizoen en het begin van het winterseizoen een kleine update vanuit mij. Afgelopen zomer deed ik voor het 4de jaar mee aan het Nederlands Kampioenschap EC10. In 2015 en 2016 deed ik dat in de stock klasse waarin ik beide keren op de 2de plek eindigde in het kampioenschap, in 2017 besloot ik Modified te gaan rijden en wederom werd ik 2de in het kampioenschap. In alle drie de jaren heb ik helaas niet een losse NK wedstrijd kunnen winnen.

Dit jaar was het anders, dit jaar waren er gevechten om de eerste plaats, tactische wisselingen en eindelijk dan toch overwinningen op de NK wedstrijden.
Aan het begin van het seizoen had ik besloten het seizoen te beginnen met een Xray T4 2018, in combinatie met een LRP Flow X regelaar en LRP X22 4.5 motor. Gedurende het seizoen ben ik gewisseld naar een Hobbywing set bestaande uit een Hobbywing XR10 Pro 160a regelaar (uiteraard in het oranje) en een Hobbywing G3 4.5 motor.

Dit jaar stonden er 6 wedstrijden gepland, AMCA Apeldoorn, HFCC Den Haag, MRM Lelystad, MACH Heemstede, RACO2000 Utrecht, Hotwheels Deventer. De wedstrijd op de AMCA was voor veel mensen gelijk een voorbereiding op de Tonisport wedstrijd en daaropvolgend de ETS wedstrijd die op de AMCA georganiseerd zou worden dit jaar. Het was voor mij lang geleden dat ik in Apeldoorn gereden had, namelijk 2015, toen was het erg koud met sneeuw en regen, nu was het richting de 30 graden. Op zaterdag geprobeerd een setup te vinden waardoor de banden niet oververhitten en op zondag de kwalificaties gestart met een goed gevoel. Ik mocht op de 2de plek starten en had in de 1ste finale een mega start, helaas startte Sidney minder goed en raakten we elkaar. Uiteindelijk na mooie gevechten in de 2de en 3de finale met Sidney en Govert kon ik de overwinning te pakken! Mijn eerste overwinning op een NK, erg goed gevoel.

Toen kwam de 2de wedstrijd, de thuiswedstrijd, HFCC Den Haag. Dit is de club waar ik lid ben en waar ik elke woensdagavond mijn tijd doorbreng. Ik weet dat ik erg snel kan zijn op deze baan, maar zeker op grote wedstrijden legt dit extra druk op. Bij de training op zaterdag maakte ik het me aan het einde van de dag nog wat moeilijker omdat ik een klein foutje maakte waardoor ik mijn chassisplaat beschadigde. Na een snelle wissel van het chassis voor een nieuwe nog 1 run gemaakt, de auto was gelukkig nog goed. Zondag begon de wedstrijd, voor mij was het gelijk erg druk want ik ben op de HFCC ook degene die verantwoordelijk is voor de wedstrijdleiding en de timekeeping. Gelukkig werd ik goed geholpen door mijn RC vrienden van HFCC! Kwalificatie 1 en 3 won ik vrij overtuigend dus ik mocht van plek 1 starten in de finales. De finales heb ik alle drie gecontroleerd uitgereden waarbij vooral Florian Joos goed partij bood! HFCC is een baan die hem erg goed ligt. Zo had ik na 2 gereden NK wedstrijden in het seizoen 2018 opeens al 2 overwinningen en stond ik bovenaan in het klassement.

Wedstrijd 3 zou gehouden worden op MRM Lelystad, helaas ging deze wedstrijd niet door vanwege organisatorische problemen van deze club.

Wedstrijd 4 was op MACH Heemstede, een ander circuit waar ik ook lid ben, maar zeker minder te vinden ben dan op HFCC. Wederom en erg warm weekend gecombineerd met hoge snelheden, helaas resulteerde dit in een aantal problemen met de banden. De snelle rijders waren weer aanwezig en het beloofde een mooi weekend te worden. Na de kwalificaties bevond ik me op de 2de plek van het startveld achter Mitchell van Es. De eerste finale startte ik erg goed en in het 2de rondje haalde ik Mitchell in nadat hij zich verremde. Ik pakte dus ook in de 3de wedstrijd van het NK weer aan de leiding! Helaas zorgde dit, in combinatie met slecht eten en weinig drinken, ervoor dat mijn zenuwen me de baas werden en ik vergooide deze 1ste plek al snel. De 2de finale had ik een mooi gevecht met Sidney en Florian waarbij ik helaas aan het kortste eind trok en 4de werd. De laatste finale moest dan het podium veiligstellen. Ik had besloten wat agressiever te rijden en aan het begin van de finale al proberen Mitchell in te halen. Helaas maakte ik hierdoor een fout en kwamen Sidney en Florian er weer langs. Op de 4de plek met nog een hele finale voor me was ik vastbesloten weer naar voren te rijden. Echter sloeg het noodlot toe en ontplofte mijn band op het rechte stuk na 10 rondjes. Deze wedstrijd werd ik in totaal dus 4de, net geen podium. Omdat Sidney hier de 3de plek pakte en op AMCA en HFCC ook al dichtbij zat, was het duidelijk dat het tussen ons zou gaan de laatste 2 wedstrijden.

Een kleine tip, al is RC rijden nog zo leuk, zorg altijd dat je gewoon normaal eet en voldoende drinkt, zeker met de temperaturen van afgelopen zomer. �

Wedstrijd 5, RACO2000 Utrecht. De baan was pas voorzien van nieuw asfalt en helaas was hierdoor nog geen grip te vinden, voornamelijk door het vele stof wat van buiten de baan kwam. Op zaterdag had ik getest en kwam ik al snel tot de conclusie dat een 6.5 motor een betere keuze was. (Ter vergelijk, met de 4.5 motor draait de rotor ongeveer 70-80 duizend toeren, afhankelijk van de baan, met de 6.5 motor haalde ik net 50 duizend toeren.) Deze motor zorgde ervoor dat ik de auto vrij eenvoudig op de baan kon houden, vooral vanwege het lagere koppel. Na een vrij saaie kwalificatie mocht ik als 2de starten achter Sidney. Ik had besloten dat het op dit circuit met deze grip voor mij geen zin had om Sidney aan te vallen en het risico te nemen om plekken te verliezen. De eerste finale startte goed waarbij Sidney al snel een gaatje naar voren had en ik op de 2de plek een gaatje naar achter. Helaas raakte ik een losse kiezelsteen en werd gelanceerd over de baan, de rest van de finale heb ik met een beschadigde achtervleugel gereden, en ik werd nog 3de. De volgende finale was duidelijk dat Thomas van Sidney opdracht had gekregen mij in te halen en dit probeerde hij dan ook, soms wat erg enthousiast. In de 3de finale maakte Sidney en ik er toch nog een gevecht van, we raakten elkaar en Thomas lag opeens op 1. Thomas liet Sidney er langs en wilde mij gaan blokken, gelukkig kon ik al vrij snel toch een gaatje vinden en de 2de plek pakken. Uiteindelijk werd ik deze wedstrijd dus 2de.

Bij de 6de wedstrijd gingen we naar Deventer, Hotwheels. Dit is voor mij de 4de keer dat ik het NK daar ga rijden, en de 4de keer dat het regent. Helaas heb ik er nog nooit een volledig droge wedstrijd gereden, erg zonde, de baan is leuk klein en technisch en geeft toch best veel grip. We waren er op zaterdag, regen. De voorspellingen waren voor zondag alleen maar slechter, na overleg tussen de Modified rijders is er besloten niet te rijden.

Dit betekend dat ik met 2 overwinningen en een 2de plek ik me de Nederlands Kampioen EC10 Modified 2018 mag noemen! Na 3 jaar is het dan toch gelukt.
Mochten jullie iets van mijn setups (regelaar / auto) willen weten dan kunnen jullie me altijd een berichtje sturen op Facebook of via Racingline RC.
Race you next time,
Rick
  Rick van den Akker     29-10-2018 12:05     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.
Accepteer geselecteerde cookies