Racingline RC Blogpagina


Op deze pagina plaatsen wij onze blogs waarbij wij RC producten testen en vergelijken. Tevens zullen hier een aantal race verslagen worden geplaats die door onze ambassadeurs verreden zijn.

Mijn eerste indoor race bij MRC vianen

  Nick Devlin     21/11/2018     Reacties (0)

Ik was bij de eerste indoor race van MRC in Vianen samen met de mannen van Racingline-RC. Het ging voor mij best wel goed. De woensdag voor de race had ik samen met Daniel de auto nagekeken en raceklaar gemaakt.
Tijdens de eerste kwalificatie was ik al vier tiende sneller dan mijn beste tijd tijdens de trainingsdag van eind oktober.

De eerste kwalificatie ben ik wat later begonnen omdat de motor niet helemaal goed vast zat. In de twee kwalificatieraces heb ik geprobeerd om netjes te rijden en mijn tijden te verbeteren. Dat was nog best lastig! Ik heb de C-finales gereden.
Bij de races was het heel spannend met een andere rijder want we reden steeds dicht bij elkaar maar ik heb nog weinig ervaring en ik verloor het net steeds. Best moeilijk om geen fout te maken als je dicht bij elkaar rijd en aan elkaar gewaagd bent.!

Uiteindelijk ben ik één na laatste geworden en ben ik weer een ervaring rijker. Bedankt voor alle hulp Racingline-RC!

Lees meer

Mijn eerste training indoor met de tourwagen

  Nick Devlin     30/10/2018     Reacties (0)

Hoi allemaal!

Zondag 28 oktober hadden we een leuke training op het indoor circuit in Vianen. We gingen samen met mij(Nick), Daniel, Lincoln en Rick oefenen voor de komende wedstrijden.
Het was voor het eerst dat ik in een indoor baan heb gereden en ik merk gelijk dat als je een foutje maakt je meestal tegen een harde bording aan komt en dat er dan een grotere kans dan outdoor is dat je iets kapot kan maken, ik heb dus de twee bodies die ik meegenomen had kapot gemaakt.

Toen ik begon in de ochtend kende ik de baan niet en reed ik best voorzichtig maar later op de dag ging ik best wel hard. Ik kreeg goede hulp van Rick waardoor ik maar twee seconden per rondje langzamer was dan de snelste! De auto voelde goed en ik had alleen een beetje een afwijking naar links. Ik heb veel plezier gehad en hoop dat we het vaker gaan doen.

Doei,
Nick
 

Lees meer

NK Tourwagen Modified 2018

  Rick van den Akker     29/10/2018     Reacties (0)

Hallo racers!

Zo aan het einde van het zomerseizoen en het begin van het winterseizoen een kleine update vanuit mij. Afgelopen zomer deed ik voor het 4de jaar mee aan het Nederlands Kampioenschap EC10. In 2015 en 2016 deed ik dat in de stock klasse waarin ik beide keren op de 2de plek eindigde in het kampioenschap, in 2017 besloot ik Modified te gaan rijden en wederom werd ik 2de in het kampioenschap. In alle drie de jaren heb ik helaas niet een losse NK wedstrijd kunnen winnen.

Dit jaar was het anders, dit jaar waren er gevechten om de eerste plaats, tactische wisselingen en eindelijk dan toch overwinningen op de NK wedstrijden.
Aan het begin van het seizoen had ik besloten het seizoen te beginnen met een Xray T4 2018, in combinatie met een LRP Flow X regelaar en LRP X22 4.5 motor. Gedurende het seizoen ben ik gewisseld naar een Hobbywing set bestaande uit een Hobbywing XR10 Pro 160a regelaar (uiteraard in het oranje) en een Hobbywing G3 4.5 motor.

Dit jaar stonden er 6 wedstrijden gepland, AMCA Apeldoorn, HFCC Den Haag, MRM Lelystad, MACH Heemstede, RACO2000 Utrecht, Hotwheels Deventer. De wedstrijd op de AMCA was voor veel mensen gelijk een voorbereiding op de Tonisport wedstrijd en daaropvolgend de ETS wedstrijd die op de AMCA georganiseerd zou worden dit jaar. Het was voor mij lang geleden dat ik in Apeldoorn gereden had, namelijk 2015, toen was het erg koud met sneeuw en regen, nu was het richting de 30 graden. Op zaterdag geprobeerd een setup te vinden waardoor de banden niet oververhitten en op zondag de kwalificaties gestart met een goed gevoel. Ik mocht op de 2de plek starten en had in de 1ste finale een mega start, helaas startte Sidney minder goed en raakten we elkaar. Uiteindelijk na mooie gevechten in de 2de en 3de finale met Sidney en Govert kon ik de overwinning te pakken! Mijn eerste overwinning op een NK, erg goed gevoel.

Toen kwam de 2de wedstrijd, de thuiswedstrijd, HFCC Den Haag. Dit is de club waar ik lid ben en waar ik elke woensdagavond mijn tijd doorbreng. Ik weet dat ik erg snel kan zijn op deze baan, maar zeker op grote wedstrijden legt dit extra druk op. Bij de training op zaterdag maakte ik het me aan het einde van de dag nog wat moeilijker omdat ik een klein foutje maakte waardoor ik mijn chassisplaat beschadigde. Na een snelle wissel van het chassis voor een nieuwe nog 1 run gemaakt, de auto was gelukkig nog goed. Zondag begon de wedstrijd, voor mij was het gelijk erg druk want ik ben op de HFCC ook degene die verantwoordelijk is voor de wedstrijdleiding en de timekeeping. Gelukkig werd ik goed geholpen door mijn RC vrienden van HFCC! Kwalificatie 1 en 3 won ik vrij overtuigend dus ik mocht van plek 1 starten in de finales. De finales heb ik alle drie gecontroleerd uitgereden waarbij vooral Florian Joos goed partij bood! HFCC is een baan die hem erg goed ligt. Zo had ik na 2 gereden NK wedstrijden in het seizoen 2018 opeens al 2 overwinningen en stond ik bovenaan in het klassement.

Wedstrijd 3 zou gehouden worden op MRM Lelystad, helaas ging deze wedstrijd niet door vanwege organisatorische problemen van deze club.

Wedstrijd 4 was op MACH Heemstede, een ander circuit waar ik ook lid ben, maar zeker minder te vinden ben dan op HFCC. Wederom en erg warm weekend gecombineerd met hoge snelheden, helaas resulteerde dit in een aantal problemen met de banden. De snelle rijders waren weer aanwezig en het beloofde een mooi weekend te worden. Na de kwalificaties bevond ik me op de 2de plek van het startveld achter Mitchell van Es. De eerste finale startte ik erg goed en in het 2de rondje haalde ik Mitchell in nadat hij zich verremde. Ik pakte dus ook in de 3de wedstrijd van het NK weer aan de leiding! Helaas zorgde dit, in combinatie met slecht eten en weinig drinken, ervoor dat mijn zenuwen me de baas werden en ik vergooide deze 1ste plek al snel. De 2de finale had ik een mooi gevecht met Sidney en Florian waarbij ik helaas aan het kortste eind trok en 4de werd. De laatste finale moest dan het podium veiligstellen. Ik had besloten wat agressiever te rijden en aan het begin van de finale al proberen Mitchell in te halen. Helaas maakte ik hierdoor een fout en kwamen Sidney en Florian er weer langs. Op de 4de plek met nog een hele finale voor me was ik vastbesloten weer naar voren te rijden. Echter sloeg het noodlot toe en ontplofte mijn band op het rechte stuk na 10 rondjes. Deze wedstrijd werd ik in totaal dus 4de, net geen podium. Omdat Sidney hier de 3de plek pakte en op AMCA en HFCC ook al dichtbij zat, was het duidelijk dat het tussen ons zou gaan de laatste 2 wedstrijden.

Een kleine tip, al is RC rijden nog zo leuk, zorg altijd dat je gewoon normaal eet en voldoende drinkt, zeker met de temperaturen van afgelopen zomer. �

Wedstrijd 5, RACO2000 Utrecht. De baan was pas voorzien van nieuw asfalt en helaas was hierdoor nog geen grip te vinden, voornamelijk door het vele stof wat van buiten de baan kwam. Op zaterdag had ik getest en kwam ik al snel tot de conclusie dat een 6.5 motor een betere keuze was. (Ter vergelijk, met de 4.5 motor draait de rotor ongeveer 70-80 duizend toeren, afhankelijk van de baan, met de 6.5 motor haalde ik net 50 duizend toeren.) Deze motor zorgde ervoor dat ik de auto vrij eenvoudig op de baan kon houden, vooral vanwege het lagere koppel. Na een vrij saaie kwalificatie mocht ik als 2de starten achter Sidney. Ik had besloten dat het op dit circuit met deze grip voor mij geen zin had om Sidney aan te vallen en het risico te nemen om plekken te verliezen. De eerste finale startte goed waarbij Sidney al snel een gaatje naar voren had en ik op de 2de plek een gaatje naar achter. Helaas raakte ik een losse kiezelsteen en werd gelanceerd over de baan, de rest van de finale heb ik met een beschadigde achtervleugel gereden, en ik werd nog 3de. De volgende finale was duidelijk dat Thomas van Sidney opdracht had gekregen mij in te halen en dit probeerde hij dan ook, soms wat erg enthousiast. In de 3de finale maakte Sidney en ik er toch nog een gevecht van, we raakten elkaar en Thomas lag opeens op 1. Thomas liet Sidney er langs en wilde mij gaan blokken, gelukkig kon ik al vrij snel toch een gaatje vinden en de 2de plek pakken. Uiteindelijk werd ik deze wedstrijd dus 2de.

Bij de 6de wedstrijd gingen we naar Deventer, Hotwheels. Dit is voor mij de 4de keer dat ik het NK daar ga rijden, en de 4de keer dat het regent. Helaas heb ik er nog nooit een volledig droge wedstrijd gereden, erg zonde, de baan is leuk klein en technisch en geeft toch best veel grip. We waren er op zaterdag, regen. De voorspellingen waren voor zondag alleen maar slechter, na overleg tussen de Modified rijders is er besloten niet te rijden.

Dit betekend dat ik met 2 overwinningen en een 2de plek ik me de Nederlands Kampioen EC10 Modified 2018 mag noemen! Na 3 jaar is het dan toch gelukt.
Mochten jullie iets van mijn setups (regelaar / auto) willen weten dan kunnen jullie me altijd een berichtje sturen op Facebook of via Racingline RC.
Race you next time,
Rick

Lees meer

Bonus Race for Italian friends

  Lincoln De Simone     18/10/2018     Reacties (0)

Hi everyone,

last Saturday 13th October we had a bonus race organized by me with the help of my team-mate Rick van den Akker at the HFCC club in Den Haag. This race has been arranged to give to my friend Dario Gabrielli the chance to drive in the1/10 Touring scale class for the first time.

Despite his young age (14 years old), Dario has been already 2 times Italian champion in the 1/8 buggy nitro category; he has a gift.. a special and absolutely out of the ordinary talent.
The young champion arrived on Thursday, accompanied by our mutual friend Giulio Corvino.
He immediately started training with the VRC simulator, and in a few hours had already beaten all my records! (ok.. against me it is easy :-D)

Let's go to the race:
We arrived at the track around 11:30, the idea was to manage three cars: Dario's car (my T4 2018), Giulio's car (a T4 2015 that I usually use for modified) and mine (borrowed from my friend Fokke Groen), but I realized that it was too much work...
I wanted to guarantee to Dario the right assistance so we decided to relegate Giulio to help us with car maintenance.

During the free practice Dario had some difficulties because the track was dirty and the grip was very low and above all, he found that driving a real car was very different compared to the simulator.
After 3/4 batteries and after the track has been cleaned up, Dario started to drive decently, he liked the car but we had no references regarding lap times because this race has been done in the opposite direction.

Finally the first qualification has come and the boy was immediately very fast, he scored as a best lap 17.624 against 17.620 done by Steven Koiter, (championship winner at HFCC) but due to too many mistakes he finished in fourth position.

In the second qualification Dario made two big mistakes with a consequent exit on the grass so he ended up again in fourth position.

In the third qualification we decided to use a new tyre set and performances improved a lot. New best lap was 17,429 which will be the best of the whole race.
In this heat Dario was starting to be able to stay focused because coming from the buggy 1/8 nitro where the finals last 30/45/60 minutes, he found it difficult to concentrate all his energy in only 7 minutes of glory.
He closed this final in second position behind Fokke Groen which means he would start the finals with number 3.

The first final has been closed in third position because he made too many mistakes.
 
The second final was a bit better and he finally managed to make at least 24 laps but he finished still in third position.

The last final was a pure show,  when I saw that Dario was second between Steven and Rick I just parked my car in the pitlane to enjoy this duel, my heart was beating very fast and i was not able to drive anymore :-D.
It was  unbelievable: a 14-year-old boy who had never driven a Touring 1/10 car was playing with 2 of the club's strongest drivers!
Cars were very close, Rick unfortunately made a mistake and the first two got a certain gap from him.
In a few laps the incredible happened:
Steven arrived just a bit long on a corner and has got overtaken from Dario, from then on the little champion remained in the lead closing in a perfect way every corner and removing to Steven the possibility to overtake him. Dario did what usually a very experienced driver would have done and won the final.. he is really something.

The next day we went with my friend Rick to the beautiful circuit of the MACH club in Heemstede to let Dario drive modified and after only 8 batteries his best lap was already 15.5 .. no one has ever seen something like that! well done my friend!

I have no words, I knew that Dario was talented but this is out of every expectative ... chapeau!
If I were a company looking for talented drivers, I would for sure get him! ..

I want to thank you from the deep of my heart all my friends at HFCC club, it is very nice to get help from you, it lets me feel like i'm in a family.
Thank you also to Nicola Marrone from Hot Race Tyre Factory for the tires and thirts and to Edwin Neijenhoff for the special oils and greases.
I really hope to do it again next year.

P.S. Dario tasted kroket, frikandel and kibbeling and he likes them a lot! :-D

Thank you for your time and see you on the track!
Lincoln

Lees meer

6th 2018 club race at HFCC club in Den Haag

  Lincoln De Simone     05/10/2018     Reacties (0)

Hallo guys!
Yes .. it's me again :-)
Last Saturday I participated in the 6th club race at HFCC in Den Haag, it has been the penultimate race of the season for the club as there will be another one bonus  on saturday October 13th.
It will be a special race because my dear Italian friend (and very talented driver) Dario Gabrielli will come to stay at my house for a week, so he can see how beautiful this country is, and he will take part to the race with my XRAY T4.
He will have a race for the first time in his life in the 1/10 scale Touring Electric car  category (Dario has always driven 1/8 nitro buggy and is currently vice Italian champion in the Intermediate class)..it will be fun!

ok.. Let's go back to the club race..
During the tests the car was in my opinion perfect, for sure not very fast, but to drive  on 17.8 at the first try with old tires made me very confident.
The amount of grip was decent so I decided to use Protoform Type-s body to have more rotation and in the first qualifying I managed to finish in third position behind Steven Koiter and Peter Meurs improving my best lap to 17.6.. I would say it went very well!
In the second qualification, unfortunately I made 2 small mistakes and I finished fifth which means to start the finals with number 4.

At this point I decided to mount a new tire set thinking that I would have had a great help and that I would have got my performances and laptimes improved but strangely it did not.
In the Final number 1 I noticed immediately that there was something wrong, the car was more difficult to drive and the rear was loose enough to make a small mistake that made me close the final in fifth position.
I was very surprised by the poor performance of this new set of tires, even my best lap was again 2 tenths slower.
Before the final number 2 my friend Steven has proposed me some changes to make  the car a little faster: 
- decrease the thickness of the shim of the rear camber link from 2mm to 1mm (the shim on the upper roll center clamp internal);
- change the insert in the front plate front arms from 1 external low to 0.5 exernal low.

Unfortunately, the situation has worsened considerably and the car was even more nervous, slippery on the rear and extremely difficult to keep on the track so I close the final in 5th position with a best lap even higher (17.9).

For the last final I chose to make a step back in terms of setup, I brought the car as it was before, except for the insert in the front arm plate at 0.5 external low, and fitted a BittyDesign M410 body.
Well, even if the car was not very fast it came up my best heat of the day with 0 errors and I closed again in fourth position which means a fifth place overall.
Certainly I am not very satisfied and still disappointed by the poor performance of the tires, (coming from the buggy 1/8 for me it is very strange to have so much gap from  bag to bag of the same brand, model and compound), but as usual, I had fun and I learned something I want to share with you:

1 - some lipo batteries can be mounted in both directions thus reversing the position of the poles, certainly in some cases it is very comfortable especially if you are with club friends and you are used to exchange the batteries, but it is good to PAY CLOSE ATTENTION before to connect the cables otherwise you will burn your beloved esc.
(I've burned 2 in a month .. I would say that it is enough :-D).

2 - as already mentioned with the same brand and model the tires change from bag to bag .. with some brands it happens less .. but still happens... and it is absolutely not nice, so keep that in mind. 

3 - do not lend your super batteries to your friends .. they will go faster than you go and finish the race in a better position than yours! (don't you agree Daniel Jansma?) :-D

4 - it is not said that a change of setup is effective on your car just because it is recommended by a driver much beter than you. 
Probably that driver is able to make a car fast, and I'm quite sure Steven is able to do it, but even more important, he is also able to DRIVE it without making mistakes!
(I do not...I mean.. not yet! :-D)

Well guys, thank you for reading and, for those who want, see you on October 13th for the Bonus race with Dario at the HFCC in Den Haag.

ciao!
Lincoln

Lees meer